sobota 2. února 2013

Švédsko, Norsko a Finsko – rok 2010 – část II.

20. den (13.7.2010)

Ráno jsme si v jezeře zaplavali a vydali se do Národního parku Oulanka. Od Oulanka Visitor Centre jsme šli po pěkné cestičce k největším peřejím Finska ke Kiutaköngäs – jsou moc pěkné. Pokračujeme do pohraničního městečka Kuusamo a hledáme vodojem s vyhlídkovou plošinou – je na ulici Joukamontie č. 32. Výhled je nádherný – všude lesy a jezera. Koupila jsem si na památku typický dřevěný sámský hrníček, bez kterého se žádný Fin neobejde. Dnes jsme dojeli až do národního parku Hossa, kde na pěkném místě u jezera, se stolky,“kuchyní s kamny“, WC zůstáváme. Plaveme v jezeře, muž rybaří, slunce večer svítí tak, že i po půlnoci člověk může číst jako ve dne. Nocujeme zde.

NP Oulanka

21. den (14.7.2010)

Ráno po koupeli v jezeře a snídani se přesouváme do Nurmes a zde navštěvujeme největší kostel v Karélii - Luteránský kostel pro 2.300 lidí, který stojí za to vidět. Asi 2,5 km od města si prohlížíme vesnici Bomba (zde srub postavený bez jediného hřebíku), dnes je zde rekreační středisko u pěkného jezera. Pokračujeme směrem na Juuka, na pěkném odpočívadle s „domečkem“, ohništěm, dřevníkem a molem nad jezerem zůstáváme, rybaříme a nocujeme. Celý den je pěkné počasí, slunce pálí (přes den 32°C, večer 25°C ).

22. den (15.7.2010)

V noci „útočili“ komáři (ještě že používáme ušitou moskytiéru na otevřené okno auta) a ráno proto hned odjíždíme do Juuka. Zde si prohlížíme kostel s pěkně upraveným hřbitovem vojáků jak z I. tak II. světové války a starou čtvrť dřevěných domků (Puu Juuka). Pokračujeme do národního parku Koli. Projíždíme vesnicí Koli a ze spodního parkoviště využíváme technicky zajímavou lanovku, která nás vyváží k turistickému centru. Vystoupáme na nejvyšší vrchol Ukko-Koli (celkově 345 m. n. mořem) a obdivujeme nádherné výhledy na jezero Pielinen (Medvědi). Počasí nám přeje a tak fotíme a filmujeme – je to nádhera. Před Tausniemi u jezera Juöjarvi využíváme místo s parkovištěm a molem a zůstáváme zde. Rybaříme sice bez úspěchu, ale je krásný slunečný den (29°C), plaveme a objevujeme i památník -rytiny na skalách.

23. den (16.7.2010)

Po snídani vyrážíme do Kuopio (velké město) a bez problému dojedeme na vrch Puijo, kde je 75 m vysoká věž s restaurací a vyhlídkovou terasou. Vstupné je 5E a panoramatický pohled na lesy a jezero Kallavesi s ostrůvky je kouzelný. Kousek od věže si prohlížíme skokanské můstky a v centru města velkou tržnici Kauppatori a pěknou katedrálu. Pokračujeme přes Rantasalmi (zde jsme si prohlédli moderní kostel) do Savonnlina. Město se rozkládá na 2 ostrovech, podél vody jsme došli ke hradu Olavinlinna. Nemohli jsme si jej prohlédnout, neboť v červenci a srpnu zde probíhá veliký operní festival a hrad je od 18,00 hodin turistům už uzavřen. Asi 6 km před Kerimäki zůstáváme u jezera, kde je voda teplá jako ve vaně, plaveme a užíváme si pěkného večera.

Hrad Savonlina

24. den (17.7.2010)

Dnes v Kerimäki si prohlížíme dřevěný kostel Kischen Kerimäki pro 5.000 lidí a obdivujeme dřívější stavitele. Projíždíme Imatra a Lappeenranta a v Hamině, městě, které bylo pevností (40 km od Ruska) si prohlížíme Haminský kostel, radnici a přístav Tervasaari s majákovou lodí z r. 1912 SS Hyöky a ledoborcem Merikarhu z r. 1943. Měníme trasu, nejedeme na Porvoo, ale na Tolkkinen a nocujeme na místě s výhledem na moře.

25. den (18.7.201)

Ráno brzo vstáváme a už v 06,00 hodin vyrážíme směr Helsinky. Parkujeme bez problémů přímo na Senátním náměstí v centru města a vydáváme se na prohlídku. Na Senátním náměstí (Senaatintori) si prohlížíme sochu cara Alexandra II. a krásnou katedrálu Tuomiokirkko (modré kopule), přecházíme na Kauppatori – rybí trh na nábřeží, kde vidíme nejdříve Havis Amandu – fontánu s mořskou vílou a Carevnin kámen – kamenný obelisk se zlatým orlem a na druhé straně rybího trhu prezidentský palác. Kousek od paláce je Uspenski Katedrali – katedrála z červených cihel z r. 1868 s úžasnými kopulemi a nám se podařilo v 12,00 hodin zažít honosnou bohoslužbu. Odjíždíme ke skalnímu chrámu Temppeliaukio na ul. Lutherinkat č. 3, který je vytesaný ve skále a má měděnou střechu o průměru 24 m. Vstup do chrámu je ale ze severního konce Fredririnkatu, je zde plno turistů, prohlížíme si chrám a odjíždíme na olympijský stadion, kde nás ve vstupu vítá fotografie Emila Zátopka při jeho vítězném maratonském běhu. Docela nás to dostalo. Vyjíždíme na věž stadionu, ze které je pěkný pohled na město a celý sportovní areál. Pokračujeme na písčitý poloostrov do lázeňského městečka Hanko (dříve jen pro ruskou šlechtu) a z 50 m. vysoké vodárenské věže pozorujeme nejjižnější část Finska – moře, ostrůvky, přístav Hauensuoli a navštěvujeme nedaleký kostel. Zůstáváme, rybaříme – manžel vrací ryby do moře a nocujeme.

Helsinky

26. den (19.7.2010)

Po snídani a mé koupeli v moři (byla jsem odvážná, domorodci si ale studenou vodu pochvalovali) pokračujeme do Turku. Hrad v Turku je v pondělí zavřený, prohlédli jsme si jej jen z nádvoří a vrátili jsme se do centra města, kde obdivujeme Tuomiokirkko – velikou katedrálu, která je sídlem církve ve Finsku. Město je známé také zpracováním hořčice – Turun Sinappi, tak jsme museli také ochutnat. Počasí je krásné, slunce, 28°C a tak pokračujeme dále, zajíždíme se podívat do Naantali (svět Mumínků), zde nás to neoslovilo a vracíme se – směr Tammela, kde si prohlížíme dlouhý starý kostel. Před Hämeenlina nocujeme.

Hrad v Turku

27. den (20.7.2010)

V Hämeenlina si prohlížíme majestátní hrad Häme a pokračujeme do města Tampere, které leží na břehu jezera Näsijärvi. Vynecháváme prohlídku města a jedeme do zábavního centra Särkänniemi. V tomto zábavním parku plném různých atrakcí je rozhledna Näsinnuela vysoká 168 m, která má ve 124 metrech kavárnu s vyhlídkou. Platíme vstupné 8E za osobu a z věže pozorujeme celé město, dole v parku atrakce, ale především obdivujeme výhledy na jezero. Odjíždíme směr Pori a odbočujeme na Palus. Tady u kouzelného jezera nocujeme.

Tampere,pohled z rozhledny v parku Särkänniemi

28. den (21.7.2010)

Dnes se jedeme podívat pěknou cestou na ostrov Repossari, z Raumaluoto jedeme do Merikarvie a zde čekáme na otevření pěkného starého dřevěného kostela. Po prohlídce pokračujeme do Kristinestad a prohlížíme si zde radnici, malované dřevěné domky a starý kostel Ulrika Eleonora Kyrkan. Vydáváme se do nejzápadnějšího města Finska do Kaskö, kde mají pěkné dlouhé molo, ale fouká velký vítr a nejde rybařit. V Närpes, které je známé pěstováním výborných rajčat ve velkých sklenících (chutnají výborně) si prohlížíme středověký kostel Närpes s asi 150 Kyrkstallar (církevních stájí pro lidi). Počasí je pěkné, 23°C a tak za Nornnäs na pěkném místě na rybaření zůstáváme, zvedl se ale velký vítr, tak jen nocujeme.

29. den (22.7.2010)

I ráno je vítr a velké vlny na moři, odjíždíme do Vaasa, kde přejíždíme most na ostrov Vaskiluoto a vynahrazujeme si úspěšně rybaření . Popojeli jsme směrem na ostrov Replotlandet a zde před nejdelším finským mostem (1.045 m.) na krásném odpočívadle pro turisty (WC, teplá voda, zastřešená grilovací místa, stolky, lavičky, malé trasy kolem moře) zastavujeme a grilujeme chycenou pěknou štiku. Pokračujeme dále na ostrov Björkön, dojeli jsme až na konec ostrova a jsme nadšeni, že z vyhlídkové věže vidíme začátek souostroví Kvarken. Na dřevěné věži fičí od moře silný vítr, ale ta krása, co je před námi nám bere dech. Před námi jsou dále Nykarleby a tady si prohlížíme krásný dřevěný žlutý kostel. Chceme si ještě zajít na proslulé vafle se smetanou a jahodovou marmeládou do známého Brostugan, ale jsme tu po 17. hodině a je již zavřeno – mlsání nebylo. Spíme u jezera.

30. den (23.7.2010)

Po snídani se vydáváme do starého historického města Jakobstad, kde si prohlížíme Skata (staré dřevěné domky) a nádherný kostel Pedersöre Church. Pokračujeme do Kalajoki, kde zajíždíme až na konec výběžku do moře k památníku na II. světovou válku. Fouká zase velký vítr, moře je rozbouřené a tak pokračujeme do Oulu. V katedrále z 19. stol. Oulun Tuomiokirkka jsme si vyslechli malý koncert. U Simoniemi na výběžku do moře zůstáváme, fouká stále vítr, pozorujeme o půlnoci západ slunce – nádhera a nocujeme.

31. den (24.7.2010)

Dnes se rozloučíme s Finskem, projíždíme Kemi a v Torniu si ještě prohlížíme ortodoxní kostel. Vjíždíme zpět do Švédska, je krásný den, nefouká vítr, je 28°C. Kalix jen projíždíme a za Lulea odbočujeme na silnici č. 94 směr Bredsel. Před Älvsbyn odbočujeme k široké řece a u pískovny zůstáváme a užíváme si teplý, slunný den. V noci nás vzbudí houkání hasičských vozů, dole pod námi hoří dům.

Bredsel,peřeje Storforsen

32. den (25.7.2010)

Po snídani se vydáváme do Bredsel a tady obdivujeme úžasné vodopády Storforsen nejdříve od hotelu. Vydáváme se potom až na parkoviště u vodopádů. Po cestě z auta vidím křemenáče a tak zastavujeme a houbařské srdce plesá, za chvíli mám plné umyvadlo a manžel mi již odmítá dále zastavovat při každém mém výkřiku „křemenáč“. Vodopády jsou úchvatné a člověk oceňuje, jak je celé okolí upravené a dostupné i invalidům – máme co závidět a čemu se učit. Pokračujeme směr Pitea, jedeme ale po přírodně zajímavé silnici č. 97 a 374 a začíná pršet. Pokračujeme dál po E4 na Skellefteä a č. 364 na Umeä. Zjišťujeme, že v novinách je špatná předpověď počasí, jsou zátopy a je vyhlášen 1. stupeň povodňové pohotovosti. Dnes nocujeme na odbočce na kraji lesa, je jen 13°C a prší celou noc.

33. den (26.7.2010)

I ráno mrholí a tak pokračujeme do Burtrask a zde u jezera a rybářského přístřešku s ohništěm (park, lavičky, mola a lodě) vaříme a pochutnáváme si ještě na křemenáčích, ale klasická houbová míchanice je nepřekonatelná. V Umeä jsme zajeli na parkoviště, které známe již z předchozí cesty a prošli se znovu po městě. Chtěli jsme pokračovat do NP Skuleskogen a na Gallsater (svět vysokých útesů), ale protože stále prší, spadla mlha a je 17°C tak měníme trasu. Nocujeme na vybaveném odpočívadle před Utansjö.

34. den (27.7.2010)

Celou noc i ráno prší, přejíždíme nejdelší švédský most Hoga Kusten Bron, ale je mlha, tak jej nevidíme tak pěkně, jako v roce 2008. V Sunsvall si měníme ještě peníze a prohlížíme si město a kostel Gamla Kyrkan s pozoruhodnými malbami a při prohlídce nás provází krásná hudba varhan. Ještě jednou pozměňujeme plánovanou trasu a jedeme po žluté do Asak, kde je pěkný dřevěný kostel Hög Church. Za Södermann odbočujeme na žlutou a v Holmsveen u jezera nacházíme krásné místo (molo na koupání, rybaření, WC, stolky, lavičky, místa na grilování). Počasí se umoudřilo, svítí sluníčko, je 19°C, zůstáváme, plaveme a rybaříme. Manžel rybaří i pozdě večer s místními rybáři, ale tady se již dříve stmívá.

35. den (28.7.2010)

Ráno je krásné, svítí slunce a po snídani vyrážíme po č. 272 přes Sandviken a Gysinge pěknou cestou s krásnými jezery a zvedacími mosty pro lodě do Uppsaly. Ve městě si prohlížíme velikou gotickou katedrálu Domkyrka, kde jsou pohřbeni významní Švédové a i vedlejší kostel. Pokračujeme 10 km jižně od města do Skokloster Castle a tento zámek si prohlížíme, navštěvujeme ještě i blízký kostel a z přístaviště pozorujeme jezero Mälaren. Plánovanou prohlídku Drottningholm vynecháváme, necháme si jej snad na příště. Dnes ještě pokračujeme do Enköping, kde si prohlížíme City Centre a dále do Ängso Slott, kde na vybaveném odpočívadle přírodní rezervace nocujeme. Manžel se zase přidává k místním rybářům, ale rybaření na jezerech ve Švédsku je přesně takové, jako u nás – je to otázka rybářského štěstí

36. den (29.7.2010)

Celou noc prší, ráno poprchává a po rychlé snídani pokračujeme na Ängso Slott, kde si prohlížíme zámek na jezeře Ängson a dále jedeme do Anundshög a procházíme se kulturní památkou - pohřebištěm a mohylou s obřadními kameny Vikingů. Ve Västeras si nenecháme ujít krásnou katedrálu Dóm a pokračujeme k dalšímu zámku Tidö Slott a následně k nejzachovalejšímu a dle našeho mínění i nejkrásnějšímu zámku Gripsholm. Zámek je u městečka Mariefred a leží na břehu jezera Mälaren. Bohužel stále prší – na zámku nás chytl liják a tak dále jen projíždíme Nyköping a Norrköping a na vybaveném odpočívadle před Västervik nocujeme.

37. den (30.7.2010)

Ráno je po dešti, vychází slunce a vydáváme se do Västervik. Je zde pěkné centrum Stora Torget, zámek Gränsö Slott, ale vydáváme se přes Gränsö Kanal na ostrov Gränsö, kde je velký motorkářský sraz. Užíváme si jeho atmosféru a později ještě pokračujeme do Kalmar. Zde si prohlížíme úchvatný zámek Kalmar Slott, vodní příkopy, park, procházíme se po nábřeží a přejíždíme dlouhý most (cca 6 km) přes moře na ostrov Öland. Tady zase na vybaveném odpočívadle nocujeme.

Hrad Kalmar

38. den (31.7.2010)

Na ostrově fouká vítr a tak hned po snídani pokračujeme do Borgholm, kde si prohlížíme velikou „zříceninu“ hradu Borgholms Slott Öland, obdivujeme větrné mlýny a vracíme se zase zpět přes most do Kalmar. Předpověď počasí je dále nepříznivá a tak trasu pozměňujeme a míříme směrem na Höör. Jedeme po žluté 120 a 119 a před Häselholm u jezera s molem, rybářským přístřeškem a místem na grilování zastavujeme. Počasí se vylepšilo, svítí slunce, je 18°C, rybaříme, podnikáme borůvkovou výpravu do lesa a nocujeme.

39. den (1.8.2010)

Ráno je pěkně a po snídani pokračujeme do Höör, kde ještě v City Gross nakupujeme a protože do Trelleborgu to není už tak daleko, rozhodujeme se, že zkusíme, jestli „chytíme“ ještě dneska trajekt a vyrazíme k domovu. Vše se daří a v 17,45 hod. se už z trajektu loučíme snad ne naposledy nejen se Švédskem a Finskem, ale především s naší srdeční záležitostí - s Norskem. Na moři nám již tradičně prší a tak v dešti se ze Sassnitz vydáváme směrem na Rostock, na E20 a cca 76 km od přístavu spíme jako obvykle na prvním vybaveném parkovišti v Německu.

Odplouváme z přístavu v Trelleborgu

40. den (2.8.2010)

Ráno probleskuje sluníčko, ale během chvilky spadla veliká mlha, není vidět a tak teprve v 9. hodin vyrážíme směr Berlín. V Neustrelitz si nezapomeneme udělat zastávku, to abychom neporušili naši tradici při návratu z našich cest. Opět bez problémů projedeme Berlínem a přes Drážďany, Teplice a Prahu odpoledne zastavujeme auto doma na dvoře.

Závěrem několik našich postřehů z cesty

1. Silniční síť je na severu velmi kvalitní, udržovaná, dobře značená a i silnice III. třídy včetně místních komunikací jsou kvalitnější než naše. Všem motoristům doporučuji striktní dodržování dopravních předpisů včetně povolených rychlostí, neboť postihy jsou citelné, stabilní radary Vás budou doprovázet na všech silnicích. Sami seveřané tyto předpisy dodržují.

2. Cestovatelé, kteří jako my nebudou využívat ubytovací služby, které jsou v široké míře na severu poskytovány (síť hotelů, ubytoven, campingů, chatiček atd.)se nemusí obávat, protože toto včetně zajištění hygieny naleznou na častých a dobře vybavených odpočívadlech a parkovištích. Zde najdou WC, umyvárny i s teplou vodou (čistota, mýdlo a toaletní papír samozřejmostí), stolky, lavice, často vše zastřešené. Též stanování v přírodě je bez problémů za dodržení určitých podmínek (150 m od soukromého pozemku).
Období pro cestování je dle našich zkušeností ideální od poloviny června do konce srpna. Počasí na severu je sice často proměnlivé, je ovlivněno mořem, ale teploty jsou příjemné, zažili jsme letos sice i nižší teploty ráno u fjordů (10 – 15°C), ale také krásné odpolední a večerní 25 – 32°C.

3. Ceny pohonných hmot jsou v současné době již srovnatelné a našimi, jen v Norsku jsou vyšší. Síť benzinových pump je dostatečná, ale není dobré spoléhat až jen na rezervu.
Nákup potravin je bezproblémový, jsou zde nákupní střediska, ale je třeba počítat s podstatně vyšší cenou, než jaká je u nás a to především ve Finsku, kde platí Eura. Na našich cestách toto řešíme nákupem základních potravin v optimálním množství ještě doma.

4. Milovníci rybářského sportu, kteří toto mají jako zpestření poznávací cesty, budou asi chytáním ryb na řekách a jezerech zklamáni. Na jezerech domácí rybáři chytají hlavně z loděk a ani toto jim nezajišťuje úlovek. Něco jiného je však rybaření ze břehu u moře na krásných fjordech. Zde si musíte ale najít bezpečné a dobré místo a potom Vás moře nezklame a rybářské srdce zaplesá, neboť v mnoha případech co nahození, to úlovek.

5. Na severu jsou doprovodným hmyzem komáři a to především ve Švédsku a Finsku. Záleží ale i na roku, ročním období a místě, kde se budete pohybovat. Nám se osvědčilo používání našich repelentů (OFF), obličejovou moskytiéru jsme na naší cestě nemuseli použít.

Závěrem všem cestovatelům, kteří se vydají poznávat krásy Skandinávie přejeme šťastnou cestu plnou nevšedních zážitků.